KODUJEMY Z UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ

Umiejętność programowania jest jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. Wprowadzenie elementów kodowania (programowania) już na etapie wychowania przedszkolnego daje dzieciom szansę rozwijania logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej dla nich przyjazny, w zabawie, w ruchu, itp.

Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, to nic innego jak interesujące zajęcia, rozwiązywanie zagadek i problemów w ciekawy sposób. Z licznych rozmów z dziećmi wynika, że od najmłodszych lat dzieci podejmują różne zabawy i gry w cyfrowym świecie, wykazują duże zainteresowanie komputerami, dlatego warto nauczyć je, jak mądrze z nich korzystać. Okres przedszkolny jest dobrym momentem, aby poprzez zabawę, umożliwić dzieciom odkrywania czegoś nowego.

Zaproponowane aktywności w ramach innowacji ,,Kodujemy z Uczymy dzieci programować” pozytywnie wpływają na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

Do nauki ,,programowania” wykorzystujemy matę do kodowania, kolorowe obrazki, cyfry, kolorowe kubeczki, itp.

W minionym półroczu dzieci rozwijały umiejętność kodowania. Rozpoczęły od prostych zabaw typu ,,przesuwanki” (za pomocą ruchów w pionie i poziomie porządkowały kolorowe kubki), gry w kółko i krzyżyk, bingo. Następnie przeszły do trudniejszych zadań – tworzyły, odczytywały i stosowały system znaczeń. Stawały się twórcami kodu, wymyślały swoje własne kody lub korzystały już z opracowanych kodów, wybierały różne strategie, uwzględniały określone warunki, by dojść do określonego celu. Do tego typu zadań wykorzystywały strzałki kierunkowe. Z matą rozwijały umiejętność dodawania i odejmowania, rozpoznawania liter, określały położenie obrazków. Dzieci z dużym zaangażowaniem układały na macie zakodowane obrazki (przekładały jedną informację na drugą, np. literę lub figurę geometryczną na określony kolor), układały obrazki wg. osi symetrii. Rozwijały logiczne myślenie układając sudoku posługując się różnymi obrazkami, próbowały układać obrazki do słownej instrukcji – wierszyka.

Zabawy dały dzieciom dużo przyjemności i wykształciły szereg kluczowych kompetencji, głownie związanych z kodowaniem i edukacją matematyczną. W trakcie zajęć były realizowane zabawy autorstwa nauczyciela i wybrane zadania z ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy za realizację ciekawych zadań. Czekają nas dalsze przygody z kodowaniem…!