Podsumowanie projektu edukacyjnego „Terapia ręki dla każdego”

Nasza grupa w roku szk. 2022/2023 brała udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Terapia ręki dla każdego”.

Projekt ten jest odpowiedzią w zakresie uwzględniania i zaspokajania potrzeby edukacyjnych i rozwojowych wychowanków jak również jest realizacją jednego z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 tj. „Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolach”.

Głównym celem programu było rozwijanie sprawności motoryki małej poprzez realizację zabaw i ćwiczeń z zakresu: sprawności fizycznej, równowagi ciała, napięcia mięśniowego, funkcji wzrokowych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, zmysłu dotyku, manipulacji i zabaw grafomotorycznych. Dzieci na zajęciach z wielką radością i zaangażowaniem wykonały proponowane zabawy i ćwiczenia. Terapia ręki była prowadzona z wykorzystaniem m.in.: zabaw ruchowych, zabaw manualnych i manipulacyjnych. Rysowanie, malowanie palami i pędzlem, kredkami, lepienie, układanie drobnych elementów, nawlekanie, wycinanie, zabawy w piasku itp. Wszelkie te czynności rozwijały u dzieci sprawność manualną, wdrażały do staranności i dbałości. Poprzez zabawę dzieci rozwijały ruchy precyzyjne palców dłoni, doskonaliły umiejętności ruchowe, uczyły się koncentracji na zadaniu, kształtowały umiejętności samoobsługowe, wyrównywały napięcie mięśniowe rąk, usprawniały koordynację obu rąk. Wspólne działania miały jeszcze inny aspekt m.in.: integrowały grupę, doskonaliły umiejętności nawiązywania kontaktów, ośmielały dzieci, propagowały aktywności zespołowe i dążyły do współpracy.

Efekty prowadzonych działań są widoczne. U dzieci poprawiła się ogólna sprawnoś

ruchowa, nastąpiło usprawnienie nadgarstka, wzmocnienie mięśni palców i dłoni, widoczna jest poprawa w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej, dzieci utrwaliły prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, sprawniej posługują się nożyczkami, itp. Staranie wykonane prace plastyczne dzieci są również efektem realizowanych działań. Przedszkolaki są również bardziej samodzielne w zakresie czynności samoobsługowych. Brawo dzieci!!!